Belangrijke mededeling - tijdelijke sluiting locaties en annulering activiteiten!

Haarlem Effect/Ecosol Effect heeft besloten alle locaties van Haarlem Effect en EcoSol Effect te sluiten en alle activiteiten te annuleren. Deze maatregel geldt van 16 maart tot en met 6 april.

Kinderen met ouders in vitale beroepen kunnen terecht bij één peuterspeelzaal. De vrijwilligers van Tafeltje Dekje blijven maaltijden bezorgen bij ouderen en anderen die niet zelf kunnen koken.

De deelnemers van Haarlem Effect behoren tot de kwetsbare doelgroepen; daarom zien we ons genoodzaakt dit besluit te nemen. We volgen het advies van de overheid om sociale contacten met en voor kwetsbare mensen tot een minimum te beperken.

Voor vragen kunt u bellen met het bedrijfsbureau van Haarlem Effect: 023 53 22 547

Tot ziens Veronique! Heel veel succes met Kwant & Co!

Afscheid van ’ondernemer’ Veronique de Kwant bij grote welzijnsorganisatie Haarlem Effect

Veronique de Kwant, directeur Haarlem Effect, gaat voor zichzelf beginnen. ,,Een sprong in het diepe.’’

© UP/Paul Vreeker                                                                                                       

Arthur de Mijttenaere                                                                                          Gisteren om 15:36


HAARLEM

Veronique de Kwant beleeft dinsdag na zeventien jaar haar laatste werkdag als directeur van Haarlem Effect. Een grote welzijnsorganisatie, die in de loop van de jaren flink is veranderd. En weer staat een grote verandering voor de deur voor de organisatie met ruim honderd medewerkers.

De Kwant (59) geeft haar zekerheid van een vaste baan op om als zelfstandige aan de slag te gaan. Na lange tijd is het goed als een opvolger van buitenaf, Sofie Vriends, het roer overneemt. ,,Je krijgt blinde vlekken voor zaken die je zelf hebt opgebouwd.’’

De Kwant wordt ZZP’er op het gebied van wonen, werk, zorg en welzijn. ,,Ik heb al een werkplek’’, kijkt ze opgewekt vooruit. ,,Een klaslokaal in een oude school in Schalkwijk.’’ Haar keuze om solo te gaan werken is een sprong in het diepe. Maar zij heeft er alle vertrouwen in om als zelfstandig ondernemer projecten buiten Haarlem op te zetten.

De Kwant, van huis uit sociaal geograaf, werkte eerder in Latijns-Amerika en bij Vluchtelingenwerk, voordat ze bij Haarlem Effect terecht kwam. De grootste verandering is dat welzijnswerk vroeger de activiteiten ontplooide, die de inwoners van Haarlem nu zelf moeten doen. ,,Vroeger produceerden wij zelfs toneelstukken, zoals Rechte Rimpels over ouderen en het Narrenschip over psychiatrie.’’ Voor zulke zaken is geen geld meer, sinds voor dit soort projecten de geldkraan is dichtgedraaid.

Volgens De Kwant is de kern van welzijnswerk dat ’de mensen die thuis verpieteren van de bank af moeten komen’. Ook moeten vrijwilligers die belangrijk zijn voor de samenleving worden ondersteund. ,,Daarom hebben wij Tafeltje Dekje overgenomen, zodat de vrijwilligers door kunnen gaan met de maaltijdverstrekking. Steeds belangrijker is ook de ondersteuning van sociale ondernemingen.’’

Kansen

Als De Kwant kansen ziet, springt zij er als een ondernemer in, zoals bij de overname van Tafeltje Dekje. De winst voor het welzijn in de stad is dat de maaltijdverstrekking aan ouderen blijft gegarandeerd.

Een hoogtepunt is de overname van Ecosol, de dagbesteding voor mensen met een verslavingsachtergrond of psychiatrische problematiek. Het is een heel andere tak van sport om dagbesteding te regelen voor ex-verslaafden dan om een speeltuin te beheren. Onder Haarlem Effect vallen ook buurthuizen, peuterspeelzalen en speeltuinen.

Wat De Kwant ondanks de bezuinigingen ook altijd is gelukt, is het aantal ontmoetingsplaatsen in de stad op peil te houden. Volgens haar is dat cruciaal. Alleen het Badhuis in de Leidsebuurt bevindt zich niet meer bij Haarlem Effect, maar deze ontmoetingsplek wordt nu door de buurt zelf gerund.

Volgens haar is dat de nieuwste ontwikkeling voor het welzijnswerk. Haarlemmers nemen initiatieven die het welzijnswerk ondersteunt. Zoals de sociale onderneming Zoefzoef die minder mobiele Haarlemmers rondrijdt en Buurtblik. Buurtblik geeft ’ambassadeurs’ een iPad om de activiteiten, bijvoorbeeld in een buurthuis of bij de biljartclub, vast te legen. Als zo’n filmpje een eenzame oudere verleidt een buurthuis te bezoeken, heeft Haarlem Effect haar doel bereikt.

 

Dit artikel stond op 13-01-2020 in het Haarlems Dagblad