''

Het verhaal van Anja, vrijwilliger bij de Altijd Contactlijn: ‘eenzaamheid is echt een groot probleem op dit moment.’

Drie ochtenden per week nemen vrijwilligers de telefoon op als stadsgenoten bellen voor een praatje of met een vraag. De Haarlemse Altijd Contactlijn wordt in coronatijd steeds vaker gebeld. Arie Poels, beleidsmedewerker bij DOCK Haarlem belde op woensdagochtend en kreeg Anja aan de lijn.

Een gesprek over vrijwilliger zijn bij de Altijd Contactlijn.

Arie: Wat fijn dat je even tijd maakt zodat ik je wat vragen kan stellen. Anja, jij bent een van de 9 vrijwilligers die er sinds januari 2021 voor zorgen dat de Altijd Contactlijn er is. Hoe ben jij ertoe gekomen om vrijwilliger te worden?
Anja: Dat gaat terug naar vorig jaar. In de eerste lockdown lag mijn werk een tijdje stil. Ik werk bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) in het team dat de theorie-examens verzorgt. Nadat ik een tijdje fulltime voor mijn kinderen had gezorgd, groeide bij mij het gevoel om ook voor anderen iets te willen doen. Helemaal toen we in de tweede lockdown terecht kwamen. Via via kwam ik in contact met Frances Nuijen. Ze werkt bij DOCK als projectleider van de Altijd Contactlijn. Zij is heel bevlogen om Haarlemmers te ondersteunen. Ze vertelde dat er een training voor vrijwilligers zou starten. Ik heb me aangemeld en kon meteen meedoen. En nu werk ik al weer een paar maanden in een fijn team van vrijwilligers.

Arie: Wat voor gesprekken voer je tijdens dit werk?
Anja: Iedere keer is het weer anders. Er bellen mensen met financiële vragen over hun WOZ-kwijtschelding. De antwoorden weet ik zelf niet, maar ik kan ze wel verder helpen. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met andere vormen van hulp bij financiën of administratie. Zoals de sociaal raadslieden van DOCK of de vrijwilligers van de Formulierenbrigade.

Regelmatig bellen er mensen voor een praatje. Het is fijn dat we daar ook echt de tijd voor kunnen nemen. We krijgen ook wel eens studenten aan de lijn met vragen over studiefinanciering. Soms zijn mensen verward. Dan luister ik extra goed, probeer ze gerust te stellen en vaak lukt dat ook wel. Aandacht doet goed!

Arie: Wat vind je het leukste aan dit werk?
Anja: We zitten niet alleen maar te wachten tot mensen bellen, maar we zijn zelf ook actief bezig om mensen terug te bellen. Zo bouw je echt een band op met iemand. Dat vind ik erg leuk. Ik houd ervan om met mensen te praten. In de training leren we ook gesprekstechnieken, zoals luisteren, doorvragen of samenvatten en ik merk dat je goede gesprekken krijgt als ik die gesprekstechnieken gebruik. Van gesprekken waarin mensen over hun problemen praten, leer ik zelf ook veel.

Arie: Je leest in krant veel over de negatieve gevolgen van de coronacrisis. Zie je dat terug in de gesprekken?
Anja: Wat we zien bij de Altijd Contactlijn is dat mensen bellen met een bepaalde vraag en als je doorvraagt komt heel vaak eenzaamheid naar voren. Dit geldt voor vrijwel alle doelgroepen van jong tot oud. Eenzaamheid is echt een groot probleem op dit moment. Ik hoop daarom dat steeds meer mensen die zich eenzaam voelen de Altijd Contactlijn bellen.

Arie: Hoe kunnen we mensen in Haarlem die een steuntje in de rug nodig hebben, beter helpen.
Anja: Er zijn heel veel initiatieven die mensen proberen te helpen. Daardoor weten mensen soms niet meer waar ze naartoe moeten. Houd het compact en overzichtelijk en zorg dat je mensen bereikt.

Op de website haarlemontmoet.nl vind je veel van die initiatieven.

Arie: Wat kunnen we doen om de Altijd Contactlijn nog meer zichtbaar te maken?
Anja: Er wordt veel gedaan om de Altijd Contactlijn te promoten. Ik merk, en je hoort veel, dat ook jongeren het heel zwaar hebben in deze coronatijd. We zouden ons nog meer kunnen richten op jongeren. Jongeren kijken niet op Facebook of in de krant. Dus misschien moet de Altijd Contactlijn ook actief worden op Instagram.

Arie: De overheid gaat de komende tijd stap voor stap coronamaatregelen verminderen. Hoe kijk jij naar de nabije toekomst? Blijf je ook na de lockdown actief als vrijwilliger bij de Altijd Contactlijn?
Anja: Jazeker, als het aan mij ligt wel. Ik vind belangrijk werk! Ook het nabespreken van gesprekken met collega-vrijwilligers – het is vertrouwelijk; we noemen dan geen namen hoor – vind ik heel interessant en leerzaam. En ik vind het hartstikke leuk om te doen!

 

Informatie over de Altijd Contactlijn
De Altijd Contactlijn 088 8555 195 is op maandag, woensdag en vrijdag bereikbaar van 9:00 - 12:00 uur.

Getrainde vrijwilligers draaien met elkaar de telefoondiensten.
Heb jij interesse om vrijwilliger te worden, draag je de Altijd Contactlijn een warm hart toe of wil je meer weten? Bel Frances Nuijen, projectleider op 06 38828287 of mail fnuijen@dock.nl.

De Altijd Contactlijn is een initiatief van Coalitie Haarlem Ontmoet en is mogelijk dankzij een subsidie van ZonMw en de ondersteuning door DOCK Haarlem en Stem in de Stad. In samenwerking met Sociaal Wijkteams Haarlem, gemeente Haarlem en Haarlem Effect.